04 mrt

De innovatieve 3D-laserscanauto van Advin

De innovatieve 3D-laserscanauto van Advin
We interviewden Joost Assendelft van Advin over hoe zij werken aan innovaties.

“Creativity is thinking up new things. Innovation is doing new things” een uitspraak van Theodore Levitt waar Joost zich graag bij aansluit.

Wat zijn de belangrijkste ingrediënten voor innovatie in de bouwsector volgens jou?

Creativiteit, divergent denken, samenwerking, lef en doorzettingsvermogen. ‘Ja, maar vroeger’ is een bezwaar wat ik vaak hoor. De bouw is enorm traditioneel, dus anders denken is voor veel mensen ongemakkelijk. Om succesvol én innovatief te zijn is doorzetten een absolute eis. Je moet keer op keer weten te overtuigen om je ideeën aan de man te brengen.

Wat is de succesvolste innovatie van jouw bedrijf?

Onze innovatieve 3D-laserscanauto is op dit moment onze meest succesvolle innovatie. Met onze 3D-laserscanauto scannen we de complete omgeving, veiliger, sneller en nauwkeuriger dan ooit te voren. Miljoenen metingen per seconde zorgen voor een realistisch digitaal beeld in de vorm van een puntenwolk.

Met behulp van geavanceerde algoritmes gaan onze engineers aan de slag om de miljoenen meetpunten om te zetten naar waardevolle informatie voor onze opdrachtgevers. Van clashdetection, automatische herkenning van belijning, lichtmasten en bomen tot aan complete as-built situaties. In elke fase van de lifecycle leggen onze 3D-laserscans de basis voor succesvolle projecten. Naast nauwkeurigheid is veiligheid ook een belangrijk voordeel van de 3D-laserscanauto. Wegafsluitingen zijn verleden tijd aangezien de auto met 120 kilometer per uur gewoon mee kan rijden met het verkeer. De mogelijkheden van het dynamisch scannen hebben we samengevat in deze video over onze 3D-laserscanauto.

Hoe heb je de klant betrokken bij deze innovatie?

De verkeersdrukte is enorm toegenomen. Wanneer ik 15 jaar geleden een snelweg wilde inmeten belde ik met Rijkswaterstaat zodat we twee weken later konden meten. De snelweg werd dan gedurende een nacht, of langer afgesloten voor verkeer. Dit is een situatie die vandaag de dag ondenkbaar is. De wegen worden drukker en een weg afsluiten heeft enorme gevolgen. Daar komt de bewustwording van veiligheid bij. Wij bij Advin vinden het belangrijk dat enerzijds de overlast in het verkeer zo min mogelijk is, we met slechts één meting genoeg data hebben om allerlei analyses te maken en anderzijds is veiligheid ook een element dat zeer zwaar weegt. Vanuit die behoefte hebben wij onze huidige 3D-laserscanauto ontwikkeld.

Welke uitdagingen ben je tijdens het innovatieproces tegengekomen?

Door het samenvoegen van alle componenten, moet je ook net iets meer weten van andere vakgebieden. Zo kregen we bijvoorbeeld te maken met elektronica en optica. Kennis die niet standaard aanwezig is bij onze geodeten. Meten is immers geen ICT of elektronica. We waren hierbij dus afhankelijk van bijvoorbeeld een software- of hardware leverancier. Gaandeweg het project hebben we steeds meer geleerd over de andere vakgebieden, vaak met vallen en opstaan.

Wat is de grootste les die je wilt delen met de jongere generatie?

Houd kennis niet voor jezelf, maar probeer deze zoveel mogelijk te delen. Je krijgt er een hoop voor terug.

Wat is jouw visie op samenwerking met startups?

Als grown-up, is het vaak lastig om buiten de gebaande paden te denken. Start-ups kijken net iets anders tegen uitdagingen aan waardoor ze met unieke oplossingen komen. Start-ups zijn door de bank genomen beter in staat om divergent te denken en brengen daardoor de benodigde vernieuwing om als grown-up door te ontwikkelen.

Wat zijn jouw twee gouden tips met betrekking tot succesvol innoveren?

1. Niet innoveren om het innoveren, maar innoveren om het proces, product of dienst te verbeteren. 2. Project zoekt innovatie werkt makkelijker dan innovatie zoekt project.
Joost Assendelft
Innovatie Consultant

joost.assendelft@advin.nl
Advin BV
Taurus Avenue 100
2132 LS Hoofddorp
(088) 023 84 60
www.advin.nl
Joost Assendelft innovatie infrasector

Also published on Medium.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *