19 sep

Collaborea: AutoMagisch kwaliteit in je BIM-proces

Collaborea: AutoMagisch kwaliteit in je BIM-proces
"Collaborea ondersteunt alle partijen in het bouwproces bij het maken van slimme gebouwen". We interviewden Rob Oud van Cad & Company over hun allernieuwste productinnovatie.

Welk probleem los jij op?

Samenwerking in de bouw is een grote uitdaging. In de bouwketen ontwikkelt en bouwt men steeds vaker op basis van Building Information Modelling. Hierbij werken de partners in het bouwproces samen aan het bouwen van een virtueel gebouw. In dit virtuele gebouw, ook wel BIM of BIM-model genoemd, staat de i van informatie centraal. Building Information Modelling voorkomt bouwfouten en hiermee kan het proces sterk versneld worden. Om het proces te ondersteunen, en het mogelijk te maken de gebouwdata opnieuw te gebruiken bij calculeren, plannen en beheren, is de kwaliteit van het model enorm belangrijk. En juist dit laatste blijkt in de praktijk een uitdaging. Goede samenwerking en communicatie zijn cruciaal voor het BIM-proces. Een model moet voor alle belanghebbenden in het bouwproces eenvoudig toegankelijk te zijn. Optimale transparantie en betrokkenheid zorgen namelijk voor een beter product.

Wij hebben Collaborea ontwikkeld om de samenwerking in de bouwketen te stroomlijnen en de kwaliteit van BIM-modellen te verhogen. Passend bij het bestaande proces, simpel in gebruik en betaalbaar. Collaborea maakt modellen toegankelijk voor alle partijen. Het is een snelle controle- en checktool en is een platform voor communicatie over het model. Zo maakt Collaborea samenwerking in de bouw eenvoudiger, transparant en real-time.

Hoe ben je op het idee gekomen?

Wij adviseren onze opdrachtgevers al jaren bij het inrichten en invoeren van het BIM-proces binnen hun organisaties. Nu de meeste organisaties hun interne proces op orde hebben, is de samenwerking met externe partijen steeds belangrijker. Ook de samenwerking met andere afdelingen binnen hetzelfde bedrijf neemt toe, waarbij de noodzaak voor het aanleveren van kwalitatief goede data de processen sterk kan verbeteren en vereenvoudigen. Dat was voor ons ook reden om eind 2014 BLDNG360.nl te lanceren. Op dit online platform is het mogelijk om je BIM-model snel te bekijken en te delen met alle betrokkenen in het project. Dat was ons eerste doel, wat prima is gelukt, gezien de wereldwijde aandacht voor dit platform.

Het tweede doel was om de data te ontsluiten in de BIM-modellen. Wij hebben ondertussen veel data. Hier hebben wij een grondige analyse van gemaakt. In de praktijk blijkt juist dat de data en de kwaliteit daarvan, niet goed genoeg is om de volgende stappen te maken. Het gevolg is dat modellen opnieuw opgebouwd worden. Dit betekent dubbelwerk en aanvullende controles.
De huidige beschikbare tooling bij bedrijven sluit niet goed op dit proces aan. De benodigde software is voor veel partijen simpelweg te duur of te moeilijk. Ik wilde dus een betaalbaar en gebruiksvriendelijk alternatief om het BIM-proces te verbeteren.

Wie is je ideale klant?

Onze ideale klanten zijn alle bedrijven in de bouwkolom die kwaliteit willen. Onze klantadviesgroep bestaat momenteel uit toonaangevende aannemers en BIM-servicebureaus. We komen dus graag in contact met andere toonaangevende aannemers en BIM-servicebureaus die meer kwaliteit zoeken. Ook vragen we input via onze klantadviesgroep van architecten, constructeurs, installatie (advies) bedrijven en opdrachtgevers, zodat zij hun behoeften en vragen met ons delen.


Hoeveel klanten heb je volgend jaar nodig?

Het businessmodel van Collaborea is zo opgezet dat wij zo min mogelijk drempels opwerpen in de bouwketen. Hoe meer ondernemers/ bedrijven mee kunnen doen, des te sneller gaat de kwaliteit van de BIM-modellen omhoog en maken wij als branche de benodigde stappen. De oplossing is dus laaggeprijsd. Dit betekent dat we volume nodig hebben. Voor volgend jaar zoeken wij dan ook minstens 50 nieuwe klanten die actief aan de slag willen.


Wat was de moeilijkste fase tot nu toe en wat heb je daarvan geleerd?

De moeilijkste fase bij het ontwikkelen van oplossingen voor organisaties, is om deze oplossingen bij de juiste mensen onder de aandacht te krijgen. Er is heel veel software te koop en het blijkt heel moeilijk te zijn om daar een verschil in te maken voor onze klanten. Dat heeft dan als consequentie dat de software heel duur moet worden omdat je een groot marketingbudget nodig hebt. Gebruikers zijn daar niet altijd blij mee. Wij zijn dus op zoek naar andere werkwijzen en andere manieren om met potentiële klanten in contact te komen. Met onze samenwerking met Holland ConTech hopen wij hier verandering in te brengen.

Wat is de volgende belangrijke stap?

De eerste belangrijke stap is om Nederland te veroveren met Collaborea. Gebaseerd op de reacties van onze klantadviesgroep moet dat gaan lukken. De volgende belangrijke stap is om funding te krijgen van een aantal investeerders om deze oplossing over de wereld uit te rollen. Deze besprekingen lopen momenteel.


Wie of wat heb je daarvoor nodig?

1. Bedrijven die graag met de Collaborea oplossing willen starten om hun proces verder te verbeteren. Wij zoeken daarbij bedrijven die willen innoveren en bereid zijn om daar tijd in te stoppen. Zij ontvangen daarvoor de software tegen uiterst scherpe tarieven en hebben inspraak bij de ontwikkeling van de oplossing.
2. Daarnaast zijn wij op zoek naar bedrijven om plaats te nemen in de klantadviesgroep. Daarbij zijn we op zoek naar architecten, constructeurs, installatie (advies) bedrijven en opdrachtgevers die de kwaliteit van hun BIM-proces verder willen verbeteren.
Rob Oud holland contech

Also published on Medium.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *