31 aug

“13 meter bekisting in 1x volstorten en verhijsen”

“13 meter bekisting in 1x volstorten en verhijsen”
We interviewden Peter Kraaijeveld van Doka Nederland over hun recentste innovatie.

"We hebben een innovatieve oplossing ontwikkeld samen met een van onze klanten, we noemen het de ‘zware centergording’.

De klant kan nu 13 meter bekisting in 1x volstorten en verhijsen.

Deze zware centergording kan worden toegepast in een behoorlijk hoge betonwand die in 1x gestort moet worden en waar de klant op manuren terug wil verdienen. Manuren bespaart hij door maar 4 in plaats van 13 centerpennen per element te gebruiken en dat bespaart dus veel geld.

Deze oplossing is ondertussen ook beschikbaar gemaakt voor andere klanten van Doka."


Op deze foto rechts is de zware centergorging in actie te zien > >
zware centergording van Doka

Wat zijn de belangrijkste ingrediënten voor innovatie in de bouwsector volgens jou?

Veel meer luisteren naar de behoeftes van de klant, inspelen op vragen en (niet-) bestaande oplossingen om zo tot een gezamenlijke verbetering van producten, processen en/of doelstellingen te komen.
Ga niet uit van het bestaande, bekende of het verwachte, maar zoek naar alternatieve (gezamenlijke) wegen, mogelijkheden, processen of winstmodellen.

Wat is de succesvolste innovatie van jouw bedrijf?

Onze klant wilde zijn proces versnellen met "standaard producten" om de prijs laag te houden. Door het toevoegen van uniek ontwikkelde -zware -accessoires en daarmee juist het verminderen van het aantal manuren gerelateerde handelingen levert zijn extra investering in ons duurder product hem een hoger manuren voordeel op; hij betaalt iets meer maar bespaart daarmee -veel- meer.

Hoe heb je de klant betrokken bij deze innovatie?

Door eerst samen te dromen, dan te overleggen, te zoeken naar de bron van de besparing, te engineeren en zelfs een 1:1 proefmodel te bouwen hebben wij hem kunnen overtuigen van meer geld uitgeven is (veel) meer geld overhouden.

Welke uitdagingen ben je tijdens het innovatieproces tegengekomen?

In de meeste gevallen is dat de "oude" valkuil van wantrouwen in plaats van vertrouwen. Hoever durf je jezelf bloot te geven en durf je de innovatie zichtbaar te maken en af te prijzen zonder dat je bang bent dat je klant dit voorstel meeneemt en met je concurrent gaat bespreken (was zeker niet van toepassing op deze klant).

Wat is de grootste les die je wilt delen met de jongere generatie?

Zorg vooral voor kennis, zowel van je eigen producten en processen als van de denkwijze en processen bij de klant. Pas dan kom je in de boot en kan je SAMEN richting bepalen en koers zetten. Vergeet vooral de importantie van communicatie niet, want innovatie werkt alleen maar door als er duidelijkheid, vertrouwen en openheid is!

Wat zijn jouw twee gouden tips met betrekking tot succesvol innoveren?

1. Blijf luisteren en blijf praten over welk doel beide partijen willen bereiken. Kijk regelmatig over de schouder en kijk vooruit om je route te bepalen.
2. Durf overnieuw te beginnen.
Doka
Peter H. Kraaijeveld
directeur

M +31 (0) 657 557 309
Doka Nederland BV
Longobardenweg 11
5342 PL Oss | Nederland
T +31 (0) 412 65 30 30
www.doka-nederland.nl
Peter Kraaijeveld

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *