16 dec

Gezocht: Strategie van een duurzame stad

Gezocht: Strategie van een duurzame stad
Deze column is geschreven door gastblogger Thijs Cloosterman. En is ook gepost op LinkedIn Pulse, 16 december 2015.

Gezocht: Strategie van een duurzame stad
Met veel plezier las ik het stuk in het OVmagazine dat in Keulen de eerste elektrische buslijn gerealiseerd is. Een combinatie van accu’s en snelladers zorgt ervoor dat de bus zijn dienstregeling kan halen. Mooi. Vandaag berichtte nu.nl dat VDL ook voor de gemeente Eindhoven 40 e-bussen mag bouwen.

CO2 uitstoot

Geweldige ontwikkelingen. Bussen worden voornamelijk aangedreven door dieselmotoren, en ofschoon de dieselmotoren steeds efficiënter worden, hebben we het nog steeds over het verbranden van fossiele brandstoffen en het uitstoten van gassen en fijnstof . E-bussen zie ik dan ook als een belangrijke stap om steden minder CO2 uit te laten stoten.

Volop kansen

Maar er zijn nog veel meer kansen om CO2 uitstoot te verminderen, en Nederlandse bedrijven lopen daarin voorop. Naast VDL zet Philips ook fors in op stedelijke verduurzaming. De oude stadsverlichting wordt daarbij niet alleen vervangen door LED, een breed scala aan opties (o.a. Wifi, meetsystemen) worden in steeds meer steden toegepast. Erg goed. Ook Heijmans zet vol in op innovaties voor duurzame steden. Geluidsschermen die energie opwekken, rioleringsbuizen die energie uit het warme water haalt: voor een aannemer zeker vooruitstrevend!
De slimme lantarenpaal 2.0 van Philips

Stedelijke strategie

Dit is nog maar een zeer klein rijtje met mooie Nederlandse bedrijfsvoorbeelden. Al deze voorbeelden hebben 1 zaak in ieder geval gemeen: voor een succesvolle toepassing zijn ze afhankelijk van een duidelijke stedelijke strategie op het gebied van duurzaamheid. Een duidelijke lange termijn strategie is essentieel om alle innovaties voor een duurzame stad te ontketenen. Deze strategie bestaat niet alleen uit een heldere meetbare richting, maar ook uit duidelijke stappen om daar te komen en de strategie moet bovenal integraal zijn: de hele stad moet meedoen, ieder systeem.

Utrecht Centraal

Vanochtend liep ik op Utrecht Centraal, en zag onder andere het nieuwe busstation onder het stadskantoor. Is deze voorbereid op snelladers als we over 5 jaar (met een beetje pech duurt dat nog zo lang) meerdere e-buslijnen willen gaan realiseren? En het dak van Utrecht Centraal, het station is in feite een loods met een groot golvend dak. Neem een voorbeeld aan TATA en knal hem helemaal vol met panelen en verkoop de delen van het dak net zoals winddelen van een windmolen. Het stations wordt dan ook nog eens echt van de stad. Tuurlijk, makkelijker gezegd dan gedaan, maar er zijn hier al veel voorbeelden van.

Welke stad in Nederland?

Een stedelijke strategie op duurzaamheid is, zeker na de succesvolle COP21, belangrijker dan ooit. Het Nederlandse bedrijfsleven is er al klaar voor, de vraag is of steden dat ook al zijn. Welke stad in Nederland heeft de beste strategie op het gebied van duurzaamheid?
Thijs Cloosterman
Innovation Manager | Iedere dag een beter spoor

Thijs Cloosterman

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *