08 dec

“Heembouw heeft innovatie onderdeel van de cultuur gemaakt”

“Heembouw heeft innovatie onderdeel van de cultuur gemaakt”
We interviewden Peter Lammertink van Heembouw over hoe zij werken aan innovaties.

"Wij creëren plekken waar mensen willen zijn. Dat is onze drijfveer, dat is waar wij ’s ochtends ons bed voor uit komen.

Peter's motto: Effect = Kwaliteit van het idee X de acceptatie.

Wat zijn de belangrijkste ingrediënten voor innovatie in de bouwsector volgens jou?

Innovatie is niet iets “wat je gaat doen” of “waar we nu aan gaan beginnen”. Innovatie is een onderdeel van het dagelijks werk.

Continu nieuwsgierig zijn naar wat de ander drijft, bezig zijn met het ontwikkelen van kennis en bedenken van oplossingen om de dingen slimmer te doen, efficiënter en effectiever.

Noodzakelijke ingrediënten: nieuwsgierigheid: “Oprechte interesse in wat de ander bezighoudt”, ambitie: “Steeds bezig zijn en blijven om jezelf te verbeteren en het beste uit jezelf en je omgeving te halen”, originaliteit: “Oplossingen zoeken buiten de gebaande paden, creatief en authentiek”, verbindend: “Samenwerken en elkaar de ruimte geven om optimaal te presteren” en concreet: “Gaan voor de beste oplossing die een daadwerkelijk antwoord biedt op de vraag die er leeft”.

Wat is de succesvolste innovatie van jouw bedrijf?

Succesvolste innovatie: dat zijn er meer dan 1.
  • a. Onze Lean aanpak, verankerd in ons denken en handelen. Heembouw is in 2004 gestart met de ontwikkeling van Lean Bouwen volgens Heembouw. Een eigen aanpak van het bouwproces, geïnspireerd op de Lean filosofie van Toyota. De bouw heeft een enorm verbeterpotentieel waar Lean goed op in kan spelen. De Lean filosofie past goed bij Heembouw en haar cultuur. De mens, die zelf verantwoordelijk is voor zijn denken en doen staat centraal. Door de voortdurende aandacht voor het creëren van klantwaarde en elimineren van verspilling wordt continu gewerkt aan verbetering van onszelf en onze werkwijze. Dit heeft geleid tot vermindering van de faalkosten en verkorting van de procestijd. De aandacht voor de samenwerking met vaste leveranciers levert daaraan een belangrijke bijdrage.


  • b. Heembouw gronddatabank: Een goede locatie bepaalt mede het succes van een organisatie. Heembouw is daarom in 1996 gestart met het opzetten en onderhouden van een databank met daarin de gegevens van beschikbare bouwgronden voor bedrijfsgebouwen en kantoren. Deze database is uitgegroeid tot een uniek bestand van meer dan 120.000.000 m2 beschikbare bouwgronden, die via een aparte website toegankelijk is. Het gaat hierbij niet alleen om gemeentelijke gronden, maar ook om gronden van andere, particuliere aanbieders. Naast nieuwe locaties bevat de gronddatabank ook bestaande locaties die kunnen worden geherstructureerd of herontwikkeld. Deze gegevens worden regelmatig bijgewerkt en zijn dus altijd up-to-date.


  • c. Co-creatie en inspiratiesessies: betrekken van toekomstige kopers èn huurders bij nieuwe huisvesting, zowel in de woningbouw als utiliteitsbouw. Kopers en huurders hebben op deze manier invloed op de plattegrond en de afwerking.
  • Hoe heb je de klant betrokken bij deze innovatie?

    Vwb. Lean : een van de meest aansprekende Lean tools is de pull planning: dit is het gezamenlijk met alle betrokken partijen plannen van het uitvoeringsproces. Onze klanten zijn daar ook bij en maken van de gelegenheid gebruik om bij de start van de planning te vertellen wat zijn business is, en wat hij beoogt met zijn nieuw te bouwen of te renoveren huisvesting; wat zijn zijn dromen? Dat alle partijen elkaar zien en spreken zorgt voor commitment en onderling begrip. Het zorgt voor een goede werksfeer en goede onderlinge samenwerking.

    Vwb. Gronddatabank: het opzetten van de databank komt rechtsreeks uit de behoefte van onze klanten om zelf inzicht te hebben waar bouwgronden beschikbaar zijn en tegen welke condities. Onze database geeft dit inzicht globaal; de exacte gegevens worden in een persoonlijk gesprek met de klant gedeeld.

    Vwb. Co- creatie en inspiratiesessies: Vroegtijdig betrekken van kopers en huurders bij het ontwerpproces; op deze manier kunnen klanten hun wensen kenbaar maken, en meedenken over het uiteindelijke resultaat.

    Welke uitdagingen ben je tijdens het innovatieproces tegengekomen?

    Aan ideeën geen gebrek, maar de grootste uitdaging is deze te implementeren in je bedrijfsproces en succesvol te maken. Dat vraagt tijd, aandacht en geduld. Als je kijkt naar de PDCA-cyclus van Demming dan zijn wij vooral sterk in plan-do, check en zeker act is geen automatisme.

    Wat is de grootste les die je wilt delen met de jongere generatie?

    Innoveren is niet een doel op zich, het is een middel om verder te komen.

    Wat is jouw visie op samenwerking met startups?

    Dit is voor ons essentieel; sowieso is samenwerken voor ons cruciaal. Wij stimuleren samenwerking, intern met de collega’s en extern, met leveranciers en andere stakeholders. Samenwerking, waarbij iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid neemt, leidt tot het beste resultaat. Door gebruik te maken van en open te staan voor ieders kennis en kunde, kom je samen tot de meest optimale oplossingen.

    Wat zijn jouw twee gouden tips met betrekking tot succesvol innoveren?

    1. Innovatieplatforms organiseren binnen de organisatie voor kennisdelen en inspiratie.

    2. Zorg voor complementaire teams, zodat naast de innovator er ook teamleden zijn voor een concrete vertaling van de innovatie.
    Peter Lammertink
    directeur

    p.lammertink@heembouw.nl
    Heembouw BV
    De Lasso-Zuid 22
    2371 EW Roelofarendsveen
    071 - 332 00 50
    www.heembouw.nl
    Peter Lammertink over innovatie in de bouwsector

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *