18 mei

Holland ConTech: Corporate Captains matchen met Startup Founders

Holland ConTech: Corporate Captains matchen met Startup Founders
"Startups zoeken klanten. Grownups moeten innoveren. Wij verbinden ze met elkaar." We interviewden Wouter Truffino en Sabine Schoorl van Holland ConTech over hun businessclub.

Welk probleem los jij op?

Startups worden vaak vanuit techniek ontwikkeld en bedacht. Na lancering van hun product hebben ze zichtbaarheid nodig bij potentiële klanten. Wij zijn hun marketing- en salesteam gedurende een heel jaar.

Grownups kunnen niet radicaal innoveren vanuit hun eigen organisatie. Wij zijn voor de ambitieuze, vernieuwende leiders Chief Innovation Officers 'op afstand'. Wij laten hen experimenteren met relevante startups zodat ze sneller leren en slimmer innoveren. We organiseren boardroom meetings over innovatie, zodat het hele MT betrokken wordt bij innovaties en nieuwe partnerships.

Hoe ben je op het idee gekomen?

Sabine heeft na 17 jaar Heddes Bouw, ervaring opgedaan als founder van een software startup, www.sinqapp.com, gelanceerd in 2014. Na de lancering was de uitdaging op te schalen en zichtbaar te zijn bij de juiste doelgroep.

Wouter (15 jaar ervaring in de Infrastructuur en Openbare Ruimte) heeft bij Grontmij 'ondergrondse' netwerken opgezet om innovatie en creativiteit te stimuleren, los van de gevestigde, hiërarchische structuur. Juist in een corporate omgeving werkte dat heel stimulerend en ontstond een geheel eigen cultuur met goede ideeën.

In Holland ConTech komen alle kennis, ervaringen en ambities van Wouter en Sabine perfect samen. Bedrijven laten groeien, creativiteit stimuleren en technologie als drijfveer voor vernieuwing laten zijn.

Hoeveel klanten heb je volgend jaar nodig?

We willen ons netwerk tot maximaal 200 leden laten groeien. Dat wil zeggen 75 grownups en maximaal 125 startups per jaar. Op deze manier kunnen we veel variatie bieden en vooral de meest kansrijke startups matchen met grownups. Bij de selectie van onze leden kijken we naar ondernemerschap, leiderschap en potentie voor de gehele markt. Partijen die alleen komen ‘halen’ passen niet bij ons. We zijn een ecosysteem waarbij de leden elkaar helpen om te groeien. Ook bij de laatste Matchmaking Meetup bleek dat we niet ‘zomaar’ een netwerkevent zijn met aandacht voor nieuwe technologie. Het mooiste is dat het type ondernemer dat op ons afkomt iemand is die graag kennis en netwerk deelt, graag samenwerkt en openstaat voor nieuwe ideeën en verbindingen. Echt heel bijzonder om te mogen faciliteren.

Wie is je ideale klant?

Onze ideale klant is een middelgrote ontwikkelende bouwer, vastgoedbeheerder of vastgoedeigenaar. Niet uitsluitend natuurlijk, maar het helpt ons om zo onze aandacht en tijd efficient in te zetten. We hebben namelijk veel interessante startups voor deze categorie.

Wat was de moeilijkste fase tot nu toe en wat heb je daarvan geleerd?

De moeilijkste tijd moet waarschijnlijk nog komen, want tot nu toe verliep onze groei zeer voorspoedig. Je zou de afgelopen fase van 0 tot 1 kunnen noemen, nu is het tijd om te groeien naar 10. In het afgelopen jaar hebben we onze propositie steeds verfijnd en zijn we nu heel tevreden met wat er staat.

We zijn een van de weinige ongesubsidieerde ecosystemen voor startups in Nederland. Door onze waarde steeds te bewijzen geloven we dat onze leden bij ons zullen blijven en zelfs al uitgegroeid zijn tot ambassadeurs!

Wat is de volgende belangrijke stap?

We willen voor onze leden steeds meer waarde bieden. De matchmaking en het netwerken gaan we beter faciliteren door netwerktafels tijdens de Matchmaking Meetups. Ook het laten groeien van ons team is een belangrijke volgende stap. Daardoor zullen we in staat zijn om volgend jaar nog betere en succesvollere evenementen te organiseren met partners uit ons netwerk, heel spannend!

Wie of wat heb je daarvoor nodig?

We hebben allereerst plekken voor stagiaires te vullen, 'n directiesecretaresse en 'n digital marketeer kunnen we heel goed gebruiken! Ook zijn we op zoek naar partners die samen met ons digitale producten willen ontwikkelen. Op deze manier kunnen we steeds meer waarde leveren aan onze leden!
holland contech

Also published on Medium.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *