23 sep

IK is het nieuwe WIJ

IK is het nieuwe WIJ
Nog even over samenwerking binnen grote organisaties. Ik denk namelijk dat deze organisaties best nog wel toekomst hebben, maar om meer impact te genereren binnen je organisatie is meer nodig dan alleen je managers andere KPI’s te geven. Je kan namelijk ook kiezen voor een ‘ondergronds’ netwerk. Een wat?

Ondergronds netwerk?!

Een ‘ondergronds’ netwerk is een horizontale laag, die je aanbrengt in je bestaande organisatiestructuur. Deze laag zorgt voor verbinding en samenwerking tussen teams, afdelingen en divisies omdat de traditionele muren, die samenwerking binnen een organisatie belemmeren, hiermee worden afgebroken. Een ‘ondergronds’ netwerk toont bijvoorbeeld veel overeenkomsten met Skunk Works, het eerste bekende ondergrondse netwerk wat werd toegepast binnen Lockheed Martin. In 1943 zagen de Amerikanen een Duitse straaljager in het luchtruim. Aangezien de Amerikanen de Duitsers nooit zouden kunnen verslaan zonder straaljager, gaven ze Lockheed Martin een onmogelijke opdracht; “wij willen zo snel mogelijk een werkend vliegtuig”. Dat lukte, en hoe…

SKUNKEN

Binnen 143 dagen ontwierp, testte en bouwde Lockheed een straaljager voor de Amerikaanse Luchtmacht. Vandaag de dag hebben we in 143 dagen nog niet eens een contract liggen op basis waarvan kan worden gestart met ontwerpen. Laat staan een vliegende JSF! “Going skunk” is sinds die tijd vaker ingezet binnen bedrijven die in een korte periode effectief een nieuw product willen ontwerpen. Het bekendste voorbeeld na Lockheed Martin is natuurlijk Google X: de ‘kelder’ van Google X waar men werkt aan de producten van morgen. Maar tegenwoordig worden ‘ondergrondse’ netwerken ook toegepast binnen de ingenieursbranche, de bankenwereld en onderwijsland.

Wat levert het op?

Om een ‘ondergronds’ netwerk goed te implementeren zijn 6 basisprincipes leidend:

1 Stel de medewerker centraal en stimuleer samenwerking (medewerker centraal, IK is het nieuwe WIJ).
2 Stel een team samen van mensen die kennis met elkaar willen delen (kennis delen is macht, competities en skills staan centraal).
3 Stel onhaalbare doelen (alles is mogelijk, denk groots).
4 Hanteer snelle doorlooptijden, ook als het geen succes is (falen is een optie).
5 Maak het mogelijk om zelfstandig aan het grotere doel van de organisatie te werken (intrinsieke beloningen).
6 Laat je mensen direct samenwerken met de beslissers (CEO/bestuurder) van de organisatie (lange termijn-betrokkenheid).

Een ‘ondergronds’ netwerk zorgt voor nieuwe energie bij medewerkers, nieuwe kansen, nieuwe mogelijkheden om te gaan innoveren, nieuwe omzet en niet onbelangrijk: een wij-gevoel.
Wouter Truffino