19 feb

Wat onze infrabouwers kunnen leren van de Amerikanen

Wat onze infrabouwers kunnen leren van de Amerikanen
Deze blog is verschenen op 18 februari in de Cobouw zie hier.
Pas was ik met mijn vrouw in New York. We genoten van Amerika: wat een waanzinnig land, maar wat lopen ze daar achter qua onderhoud van de infrastructuur!

Op weg naar ons hotel in Manhattan raakte ik meerdere malen het dak van de immense taxi. Wat een gaten zitten er in de weg! Wolkenkrabbers stampen ze met een vinger in de neus uit de grond, maar een weg aanleggen en onderhouden?

Trots voelen, voor van alles

Toch kunnen onze infrabouwers iets belangrijks leren van de Amerikanen: trots. Op hun land, op eigen kunnen, op samenwerken, op het verleden, op eigenlijk alles is een Amerikaan trots. Zelfs tijdens een ijshockeywedstrijd is hij trots op de paar aanhangers van de tegenstander die in het station aanwezig zijn. Dat is in ons land niet denkbaar in bijvoorbeeld voetbalstadions.

Ze zijn trots bij het horen van het eigen volkslied, bij een mooie goal die wordt gescoord door de tegenstander, op een held van vroeger die wordt geëerd tijdens de rust en natuurlijk als het eigen team scoort en wint. Ik besloot om een beetje van die Amerikaanse trots mee te nemen in mijn koffer naar Nederland.

Delen van goede voorbeelden

Goede voorbeelden delen, dat doen we met Holland ConTech al, maar dat kan nog beter. Zodat we daar met z’n allen trots op kunnen zijn.

Rijkswaterstaat is daar op een leuke manier mee begonnen. Iedereen kent die borden langs de weg als er een project in uitvoering is. Daar staat meestal een termijn op met hoe lang dat het werk duurt. Nadat een project is afgerond komt er nu een groot plakkaat overheen met bijvoorbeeld ‘3 maanden eerder gereed’. Dat is toch iets om trots op te zijn! Nu nog de naam van de uitvoerende partijen op de borden, toch Martjan Kuit?

Lef om innovaties aan te jagen

Daarnaast zijn er steeds meer CEO’s in de bouw die lef en trots tonen. Directeuren met een doelgerichte visie, die innovatie en vernieuwing aanjagen binnen de eigen organisatie. Naast intern de vernieuwingsklokken gelijk zetten, wordt ook de blik naar buiten steeds breder. Deze smaakmakers zijn op zoek naar soortgenoten om te inspireren en geïnspireerd te worden. Kennis delen; daar wordt de ánder toch beter van, hoor ik je denken. Ja, dat klopt en dat is slim, want samen sta je sterk en word je nog veel slimmer en sterker.

Beter idee

De tijd van lange trajecten voor patenten en octrooien is voorbij. Voordat je die helemaal hebt aangevraagd, is er allang iemand met een beter idee. Deze CEO’s willen samenwerking met andere grownups en startups. Gaaf om lef te zien bij de bestuurders uit de bouw!

Afgelopen week bezochten Sabine en ik Peter Lammertink van Heembouw. Hij interviewde ons voor het jaarverslag van dat bouwbedrijf, daar zijn wij trouwens ontzettend trots op. Tijdens het gesprek bleek eens te meer dat Peter met zijn organisatie op zoek is naar samenwerkingen met startups, vernieuwers of mensen die hem kunnen inspireren. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in sociale innovatie en heeft hij naar aanleiding van ons event bij Google meteen het boek gekocht en gelezen ‘How Google Works’. Heembouw is een vernieuwend voorbeeld om trots op te zijn.

Oh ja, voor ik het vergeet, over een paar jaar verschijnt het boek ‘How Heembouw Works’ ;)
Wouter Truffino

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *