23 okt

Innovatie in de infra moet sneller kunnen

Innovatie in de infra moet sneller kunnen
Innovatie in de infra kan sneller. Dat is niet alleen mijn overtuiging maar ook die van het Infra-Innovatie Netwerk. In mijn eigen organisatie, de provincie Noord-Holland, zie ik prachtige innovaties, zoals een geluidsscherm van bamboe of een fietspad dat zonne-energie opwekt. Ik zie ook hele lange aanvliegroutes om van idee, via een pilot, tot de uiteindelijke innovatie te komen. Te lang naar mijn mening.

Geluidsscherm

Sinds kort staat een geluidsscherm van levend bamboe langs één van onze provinciale wegen. Een mooie innovatie die zelfs het NOS journaal haalde. Het bamboe moet nog even groeien maar over twee jaar hebben we een volwaardig geluidsscherm dat, zo verwachten we, voldoende geluid kan reduceren. Zijn we hier trots op? Jazeker. Maar aan de andere kant: dit idee is meer dan vier jaar geleden al gelanceerd en we weten pas over twee jaar of het echt werkt. Natuurlijk moet je eerst onderzoek doen, zodat je een idee krijgt van de business case. Dan volgt een fase van optimaliseren, uittesten en tenslotte kijken of het in onze infrastructuur in te passen is. Dit alles doe je naast je normale werk, dus dat duurt even. En je doet het samen met partners, in dit geval met de gemeente Amsterdam, Rijkswaterstaat, Stadsregio Amsterdam, Bamboe Informatie Centrum, Universiteit Wageningen, DGMR en Krinkels B.V. Samen ga je niet sneller, maar je komt wel verder. Een logische vervolgvraag is: kun je samen ook sneller ver komen? Ik denk van wel.

SolaRoad

Nog een voorbeeld: de SolaRoad, een fietspad in Krommenie dat zonne-energie omzet in elektriciteit. Het idee komt van TNO, stamt van vijf jaar geleden, en heeft hetzelfde proces doorlopen als het bamboe geluidsscherm. Met als complicerende factor dat dit een veel grotere ‘breakthrough’ innovatie is, waardoor veel meer onderzoek nodig is voordat überhaupt een pilot kan starten. Voor onderzoek is weer veel geld nodig en de vraag is: wie wil hierin investeren? Uiteindelijk hebben de provincie Noord-Holland, TNO, Ooms en Imtech samen de handschoen opgepakt. In vijf jaar tijd hebben we een wereldberoemd fietspad gerealiseerd, wat natuurlijk een prachtig resultaat is. Maar ook hier geldt, het is nu alleen nog maar een pilot. Wanneer zou Nederland of de wereld er vol mee liggen?

Innovaties versnellen

Het Infra-Innovatie Netwerk wil innovaties versnellen door handvatten te bieden die belemmeringen wegnemen. We laten zien wat er ‘te koop is’, hoe goed het is, en geven mogelijkheden voor inkoop. Want om succesvol te innoveren, moet de wereld eerst weten dat de innovatie bestaat, vervolgens overtuigd raken dat het werkt en, tot slot, moet de innovatie ‘inkoopbaar’ zijn. Het proces van idee tot pilot willen we versnellen door snel de juiste partners te vinden en vervolgens heldere processtappen te bieden. Wat we verder gaan doen, is zorgen dat er sneller goede ideeën komen. Dat kunnen we als overheden doen door een duidelijk beeld te geven van wat onze wensen zijn. De kennisinstellingen en de ondernemers in het bedrijfsleven kunnen dan gericht innovaties ontwikkelen. Op deze manier zou het moeten lukken om de ‘time to market’ met een factor 2 te versnellen.
Paul Waarts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *