23 sep

Kleine organisaties hebben de toekomst

Kleine organisaties hebben de toekomst

Kleine organisaties hebben de toekomst

Het toverwoord voor alle organisaties in elke sector is op dit moment innovatie. Je wordt ermee doodgegooid. Maar kunnen grote organisaties wel innoveren? En wat moet je überhaupt kunnen, voordat je kan starten met innovatie? Daar gaat deze column over. Het start met samenwerken: eerst intern samenwerken, en daarna heel snel extern samenwerken. Elke keer opnieuw op zoek naar de juiste mensen om een team mee samen te stellen – ook wel ‘de netwerkeconomie’ genoemd.

Grote organisaties werken niet meer

Kleine organisaties kunnen slimmer samenwerken: ze zijn veel beter, sneller en goedkoper. Grote organisaties kunnen dat niet, ze werken niet meer. Hoe groter je bent, hoe logger, hoe trager je aanpassingsvermogen en nog belangrijker: hoe slechter de samenwerking. De crux zit bij deze bedrijven vaak bij de aansturing van de managers en het handelen van deze managers. De aandacht gaat vaak uit naar het uitmelken van de bestaande business (de Cash Cows), en KPI’s gelden slechts voor een enkel team of afdeling. Samenwerking wordt hiermee tegengegaan, want alleen je eigen team of afdeling móet goed draaien. En dus wordt er geen rekening gehouden met andere teams en kiest men ervoor om zelfstandig nieuwe omzet binnen te halen. Het gevolg is dat je 100% van een nieuwe opdracht aan je omzet toe kan voegen en daar je eigen mensen mee aan het werk houdt. Maar de kans dat je het werk helemaal niet binnenhaalt is tegelijkertijd ook vele malen groter. De kans dat jij in jouw eigen team namelijk het juiste netwerk aan mensen beschikbaar hebt, is niet groot. Zeker niet als je concurrenten door samen te werken wél de juiste groep mensen aanbieden. Hoe ga je als groot bedrijf dan nog winnen van die kleine organisaties die slim samenwerken?

Een school vissen

Kleine organisaties werken als een school vissen. Elke keer stapt er een andere leider naar voren, die het meest geschikt is voor dat moment of project. Teams wisselen continu van samenstelling, zodat de juiste expertises bij elkaar zitten om zoveel mogelijk waarde te leveren voor de klant. Cash Cows bestaan niet in deze wendbare organisaties, de ‘vissen' zijn steeds op zoek naar nieuwe businessmodellen om te overleven. Deze kleine organisaties hebben vaak ook echt een (maatschappelijk) doel. Waar het bij grote organisaties primair gaat om geld verdienen, is het bij deze organisaties van belang om echt iets toe te voegen aan de wereld en daarmee geld te verdienen. Aan welke organisatie gun jij de opdracht? De kleine of de grote?

De toekomst van 'de grote'

Overleven grote organisaties dan niet? Nee, ik denk dat de meeste grote organisaties ten dode zijn opgeschreven. Het is bijvoorbeeld steeds lastiger om lang in de Fortune 500 te blijven staan. Zo zijn sinds het jaar 2000 52% van de organisaties verdwenen uit deze lijst. Gelukkig is een aantal grote organisaties wakker geworden. Een mooi voorbeeld is ING, die op dit moment met man en macht probeert om een exponentiële organisatie te worden. Als ik de geluiden (van buitenaf) hoor, dan zijn ze goed op weg. Maar of het nog op tijd is? Dat vraag ik me sterk af. Er is een onderzoek geweest onder jongeren, waaruit bleek dat 24% van hen meer vertrouwen had in Google, Apple en Amazon als die morgen met bankactiviteiten zouden beginnen. Of ING en andere grote banken over 5 jaar nog bestaan, zullen we zien.

Tip voor grote organisaties

Een eerste concrete tip waar je als CEO direct mee aan de slag kunt; ga iets doen aan hoe je je managers aanstuurt. En als je iets doet, doe het dan disruptief. Dus: geen KPI die zegt dat 5% van de omzet gehaald moet worden uit samenwerking met een andere divisie of afdeling binnen je bedrijf. Nee, geef je managers een target met 50% omzet uit samenwerking, en er zal zeker iets gaan veranderen. De managers gaan namelijk weer denken in kansen die het mogelijk maken dat ze 10 keer beter, sneller én goedkoper gaan werken. Want managers houden ervan om aan KPI’s te voldoen. Succes met het creëren van jouw bijdrage aan de netwerkeconomie!
Deze column is geschreven door Wouter Truffino, oprichter en partner Holland ConTech voor het Amsterdam Economic Board.