25 mei

Lone Rooftop: technologie die gebouwen klaarmaakt voor de toekomst

Lone Rooftop: technologie die gebouwen klaarmaakt voor de toekomst
"We provide today’s people with the right examples, data and tools to move towards an efficient, hospitable and sustainable future." We interviewden Marcel Lamers van Lone Rooftop over zijn startup.

Welk probleem los jij op met jouw producten of diensten?

Lone Rooftop ontwikkelt technologie die gebouwen klaarmaakt voor de toekomst: efficiënt, duurzaam en geoptimaliseerd voor hospitality. Om dit te realiseren hebben we een technologie platform ontwikkeld genaamd PIE. PIE is onze Position Intelligence Engine en berekent 24/7 de bezetting van een gebouw door de locaties van gebouwgebruikers te vertalen naar bezettingsinformatie. Vervolgens stelt PIE deze data via onze API beschikbaar aan een groeiend aantal applicaties en systemen.

Voorbeelden van applicaties die op het platform draaien zijn een Building Intelligence Dashboard die onder andere de verborgen leegstand en het gebruik van werkplekken inzichtelijk maakt, een app waarmee de bewoners van een pand middels real time data een beschikbare werkplek kunnen vinden, een SmartCleaning app om schoonmaak op basis van daadwerkelijk gebruik aan te kunnen sturen, en een app waarmee universiteiten en hogescholen slimmer kunnen roosteren door een koppeling met het roostersysteem. Ook zijn we bezig om de data in te zetten voor het aansturen van klimaat en verlichting en kijken we naar mogelijkheden om ook andere systemen te voeden met bezettingsdata.

Hoe ben je op het idee gekomen?


Vanuit een onderzoek, waarin ik met ruim vijftig Facility Managers en Real Estate Managers gesproken heb, kwam ik tot het inzicht dat er zeer beperkte kennis is over hoe gebouwen gebruikt worden. Zelf komen ik en de mede-oprichters van Lone Rooftop uit de online wereld waar we tools zoals Google Analytics gebruiken om precies te weten hoeveel mensen onze website bezoeken, welke pagina’s ze bezoeken en hoe lang ze daar blijven. Dit is wat er nodig is in de fysieke wereld van Real Estate: Google Analytics voor gebouwen. Zo ontstond het idee om Lone Rooftop op te richten en zijn we gaandeweg van een Google Analytics voor gebouwen doorontwikkeld naar een platform die bezettingsinformatie aan verschillende apps en systemen levert, waar de Analytics tool er slechts één van in.


Hoeveel klanten heb je volgend jaar nodig?

Onze oplossing is volledig software-matig, ofwel erg schaalbaar. We zetten dan ook in op snelle groei en verwelkomen elke nieuwe klant. Er is uiteraard een minimum aantal klanten nodig om ervoor te zorgen dat we in leven blijven, maar gezien het animo en de huidige pijplijn zou ik erg verbaasd zijn als we dit minimum niet halen.

Wie is je ideale klant?


We richten ons op twee verticals: corporates en educatie. Corporates zijn groot kantoorgebruikers waar veel complexiteit te vinden is in de manier waarop gebouwen gebruikt worden. In educatie zie je dat het aantal studenten jaar op jaar toeneemt, waardoor de druk op de collegezalen vergroot. Beide verticals bieden een complexiteit waar onze technologie het best tot zijn recht komt. Daarnaast hebben deze beide doelgroepen een ding gemeen; namelijk het grote aantal mensen dat zich in die omgevingen beweegt. Voor ons extra interessant, aangezien de efficiëntieslagen in die omgevingen ook de meeste resultaten opleveren. Voor ons is het ideaal wanneer een organisatie breder denkt dan alleen het willen besparen van vierkante meters.

Organisaties die de hospitality voor hun medewerkers of studenten willen vergroten, en daarnaast willen verduurzamen zijn de ideale klant voor ons. Dit zijn namelijk de partijen waar we ons platform in de volledige breedte kunnen inzetten. Deze nemen meerdere applicaties af en zien ons platform als een toekomstbesteding element waar ze de komende jaren op kunnen door innoveren en uitbreiden. Dat biedt ons weer de ruimte om meer innovaties door te voeren en koppelingen met andere systemen of afdelingen te maken.


Wat was de moeilijkste fase tot nu toe en wat heb je daarvan geleerd?

Als je als startup ervoor kiest om je op corporate klanten te richten dien je ervoor te zorgen dat je een gezonde runway hebt. We hadden de complexiteit en lengte van onze salescycles in het begin erg onderschat. Er zijn veel organisatielagen die bij een dergelijk project betrokken dienen te worden, er is veel politiek en beslistrajecten duren lang. Daarnaast hebben we er ook nog mee te maken dat sommige afdelingen niet van nature gewend zijn met elkaar samen te werken, en het soms lastig is om de juiste personen / afdelingen bij elkaar te krijgen. We lossen dit op door te investeren in partnerships met partijen die op de voor ons benodigde vlakken al relaties hebben met potentiële klanten. Zo kunnen we vanuit een hoger overzicht de markt in kaart brengen en zorgen de partners ervoor dat we de juiste ingangen hebben bij de verschillende stakeholders in een organisatie. Zo komen alle afdelingen sneller bij elkaar, verkort onze salescycle en hebben ook de partners extra business. Een winsituatie voor iedereen.

Wat is de volgende stap?

Opschalen. Onze ambities zijn groot en om deze te kunnen realiseren hebben we een groter team nodig. Zowel het commerciële team wordt de komende maanden stevig uitgebreid, alsmede het product en tech team.

Wie of wat heb je daarvoor nodig?

We hebben onlangs een investering opgehaald waardoor we de opschaling versneld kunnen realiseren. Uiteraard is het belangrijkste dat we een gezond bedrijf neerzetten. Dit houdt in dat we tevreden klanten hebben die in aantallen groeien, mensen met het juiste DNA vinden om het team uit te breiden en vooral veel plezier hebben in wat we doen. Dan komen de volgende stappen vanzelf goed.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *