06 okt

Na de innovatiesuccessen in de bouw is het nu gewoon standaard

Na de innovatiesuccessen in de bouw is het nu gewoon standaard
Dit blog is geplaatst op: dinsdag 06 oktober 2015 op www.bouwkennisblog.nl

Na de innovatiesuccessen in de bouw is het nu gewoon standaard

Innovatie is meer dan incidenteel succes, het technische vernuft van een enkeling of een extraatje van het bedrijf. Om als organisatie succesvol te blijven, is het noodzakelijk om te blijven innoveren. En dat pad van innovatieve bouwsuccessen verloopt nooit zonder hobbels. Innoveren is een geleidelijk proces – bijvoorbeeld door nieuwe markten te betreden, samenwerking aan te gaan, processen strakker in te richten of producten te verbeteren – en niet het welbekende eenmalige “Willie Wortel”-moment.

Eerder deze maand werd ik getriggerd door een blog van Jack van der Veen hoogleraar Supply Chain Management Universteit Nyenrode: einde van de crisis, einde van de bouwinnovatie?. Van der Veen geeft daarin aan dat “fundamentele veranderingen veel tijd en energie kosten. Zeker als er geen onmiddellijke problemen op te lossen zijn is het doorzetten en volhouden van fundamentele veranderingen moeilijker dan ooit.”

Ik ben het met hem eens! Innovatie blijft een verandering zonder “proof of concept”. Een echte innovator gelooft in zijn of haar innovatie zonder een bewijs vooraf. Helaas kent Nederland nog steeds een enorme afrekencultuur. Als je idee of initiatief niet direct succesvol is, dan krijg je snel het stempel van loser. En zeker, innovaties zijn risicovol en kunnen verkeerd uitpakken. Innovatie is nu eenmaal een kwestie van proberen, testen en ook falen. Het gaat om een andere manier van werken, die geholpen wordt door techniek. Dit geldt niet alleen voor nieuwe producten of concepten, maar ook voor procesmatige innovaties.

“Point of no return”: Van innovatief werken naar standaard werken

De wereld om ons heen is veranderd en blijft veranderen. Technologische snufjes volgen elkaar in rap tempo op. De digitale wereld viert hoogtij; de consument is online, er is een toenemende mate van automatisering, er is een enorme groei aan data en data-uitwisseling. Technologie heeft een grotere rol ingenomen en dit wordt alleen nog maar groter. De curve van Rogers’ innovatietheorie wordt veel sneller doorlopen dan voorheen. Wat vandaag ‘in’ is kan eind van het jaar al weer ‘uit’ zijn.

Van der Veen geeft aan dat nu de scherpe kantjes er vanaf zijn, de kans bestaat dat de sector terugvalt in haar oude patroon. En natuurlijk, ons gedrag als consument is veranderd en ook zakelijk zetten deze verandBlog Kyra Blankenstein innovatie successen bouw standaarderingen door. Echte vernieuwing zit altijd in gedrag. Want om te innoveren moet je uit je comfortzone, je moet iets gaan doen wat nog geen automatisme was, en wat ongemakkelijk voelt. Het gaat om iets nieuws en dan is het van belang om goed uit te proberen wat wel werkt en wat niet. Vele bedrijven in de sector kunnen niet meer terugvallen in het oude patroon. Ik geloof dat we die hobbel al wel voorbij zijn. Er zijn de laatste jaren veel bouwinnovaties gelanceerd. Hun innovatieve manier van werken is voor hun zelf al veel meer naar standaard werken gegaan. En bovendien betekent terugvallen dat je je boeltje bijeen kan rapen.

In de praktijk zijn bedrijven al lang en breed op de goede weg

Is het bewustzijn er dat we ook echt op dit vernieuwende en innoverende pad verder gaan? Er wordt zo vaak gezegd dat de bouwsector van nature tamelijk traditioneel en ouderwets is? Ammehoela, repte ik vorige keer al in mijn blog. En ik herhaal dat nog maar een keer! De sector moet veranderen, realiseert zich dat en is daar ook mee bezig.

Eerst experimenteren, en als dat positief uitpakt, dan volgt er snel meer…dan is men enthousiast en gelooft men in deze ‘nieuwe’ manieren van werken. Het blijft niet meer bij theoretische voorbeelden, in de praktijk gebeuren er ook daadwerkelijk veel goede dingen. Kijk maar naar de volgende bedrijven die al lang en breed op de goede weg zijn.

Succesvolle voorbeelden

WASCO
Elektrotechnische groothandel Wasco realiseert met behulp van RFID intelligent voorraadbeheer waarmee zij tegemoet komt aan de wensen van haar klant. Tienduizenden producten, per jaar miljoenen stuks zijn vanaf nu voorzien van deze chip. Algemeen directeur Herold Van Den Belt zei in het persbericht van Wasco: “De grootste installatie- en servicebedrijven uit ons land zijn laaiend enthousiast: binnen enkele seconden is de inhoud van hun servicebussen nu gescand.” De installateur heeft altijd de juiste voorraad in de servicebus, er is inzicht in de financiële waarde van de voorraad en incourante goederen kunnen automatisch vervangen worden.

RAAB Karcher
Met het concept Leanworks ontzorgt Raab Karcher de klant van het volledige logistieke proces op het bouwproject. Binnen Leanworks werken alle betrokken partijen in een bouwproject samen om de aanvoer van materialen zo efficiënt mogelijk te verzorgen. Hierdoor staan bijvoorbeeld de goederen ’s ochtends al op de werkplek opgesteld waardoor de vakmensen meteen aan de slag kunnen en is er een productiviteitsverbetering van 10 tot 15% haalbaar. Daarnaast reduceert de toepassing van leanworks het aantal vervoersbewegingen naar de bouw. Dat het concept goed gevallen is in de markt blijkt wel met het winnen van de BouwKennis Marketing Jaarprijs 2015.

Bouwmarkt Intergamma
Op het congres van Sales in de bouw & ETIM (Stichting Ketenstandaard Bouw & Installatie) vertelde Intergamma over hoe zij omgaan met de wetgever die data eist over gevaarlijke stoffen. “Het centraal uitwisselen van gevaarlijke stoffeninformatie en veiligheidsbladen en de centrale controle stelt Intergamma in staat eerder en betere commerciële keuzes te maken gebaseerd op de maatregelen die genomen moeten worden om gevaarlijke producten veilig aan onze klanten aan te bieden. Daarnaast is het ook kostenefficiënt.”, aldus Theo Schrijvers, directeur operations Intergamma. De bouwsector kan hiervan leren.

Van innovatiesucces naar standaard werken

Ondernemen is vooruitkijken. Hoe je in moet spelen op nieuwe (technologische) ontwikkelingen. Of hoe je zaken kunt doen in een veranderende maatschappij. Met deze praktijkvoorbeelden weet ik zeker dat het ‘ons’ gaat lukken. Zeker wanneer we de samenwerking blijven opzoeken en standaardisatie toepassen waar dat mogelijk is. ‘Innovatie is het onderscheid tussen leiders en volgers,’ merkte wijlen Steve Jobs eens op. Laten we vooral de samenwerkingsinitiatieven en innoverende oplossingen met elkaar delen, zodat we elkaar kunnen motiveren en stimuleren om op het innoverende pad te blijven. En dat we van innovatief werken ook weer kunnen gaan naar standaard werken.

Dit blog is geschreven door Kyra Blankenstein van GS1 Nederland en is verschenen op www.bouwkennisblog.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *