25 jul

Octo: Blije gebruikers in winstgevende gebouwen door slimme data

Octo: Blije gebruikers in winstgevende gebouwen door slimme data
"Wij hebben een startup die alle meters in gebouwen uitleest en de hardware inventariseert." We interviewden Dirk Huibers van Octo over zijn startup.

Welk probleem los jij op?

Stel je bent eigenaar van 150 gebouwen. Ieder jaar moet er weer onderhoud gepleegd worden. Maar… in welk pand is dit verstandig? En waarom? Het wel of niet investeren is afhankelijk van de financiën, de techniek en de gezondheid van elk gebouw. Wij houden middels onze software deze drie elementen in de gaten.

Neem Lomans, één van onze opdrachtgevers. Zij hebben de volledige exploitatie van een basisschool overgenomen en wij laten hun zien hoe dat verloopt. We verzamelen data van uiteenlopende meters – warmte, elektra, CO2, luchtvochtigheid, camera’s – en koppelen ons systeem aan de financiële data zoals inkoopcontracten, jaarlijkse vergoedingen, afschrijving en uitgevoerd onderhoud. Tot slot inventariseren we alle aanwezige hardware. Met deze grote hoeveelheid aan informatie signaleren we of de afgesproken KPI’s – bijvoorbeeld luchtkwaliteit, binnentemperatuur, NEN conditie, gebruiksuren of de financiële balans - overschreden worden en geven we direct een melding aan de juiste persoon – zoals ‘Meester, het raam moet open!’. Op deze manier wordt er pro-actief ingegrepen en maakt de schooldirecteur zich geen zorgen meer.

Maar dat is niet alles. Om de kinderen te betrekken bij de ambities van de basisschool hebben is er een groot scherm opgehangen waarop wij laten zien hoeveel energie er is opgewekt, hoeveel kilo CO2 dat bespaart en hoeveel ijsberen dat zijn!

Zo ontzorgen we niet alleen de gebouweigenaar, maar enthousiasmeren we vooral ook de gebruikers.

Hoe ben je op het idee gekomen?

Het idee is ontstaan door heel goed te luisteren naar wat onze opdrachtgevers zeggen en te doorgronden wat ze daarmee bedoelen; wat wordt er niet gezegd, wat wordt er impliciet bedoeld? Vrijwel al onze ideeën komen direct of indirect van onze opdrachtgevers vandaan.

Daarnaast blijven we constant obsessief volgen wat er in de markt gebeurt om in te kunnen spelen op nieuwe ontwikkelingen.

Hoeveel klanten heb je volgend jaar nodig?

Het aantal opdrachtgevers dat we volgend jaar voorzien is sterk afhankelijk van het formaat van de opdrachten. Op dit moment richten we ons op vijftien grote vastgoedeigenaren.

Wie is je ideale klant?

De ideale opdrachtgever is een bedrijf dat begrijp dat innovatie klein kan beginnen, met wederzijds vertrouwen, korte lijntjes en vooral veel enthousiasme!

Wat was de moeilijkste fase tot nu toe en wat heb je daarvan geleerd?

Waar we het tot nu toe het lastigst mee hebben gehad is de product-market fit. Eind november zijn we door Google intensief begeleid binnen het Launchpad programma. Daar hebben we geleerd om heel efficiënt een idee om te zetten naar een testbaar product, zodat we zo snel mogelijk weten of onze opdrachtgevers daadwerkelijk behoefte hebben aan wat we bieden.

Wat is de volgende belangrijke stap?

De uitdaging waar we nu voor staan is het uitbreiden van het team en het opschalen van onze werkzaamheden.

Wie of wat heb je daarvoor nodig?

Wat we daarvoor nodig hebben zijn opdrachtgevers die zien dat het beter kan!
octo holland contech
octo holland contech
octo holland contech

Also published on Medium.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *