28 sep

Op zoek naar de Uber van de bouw

Op zoek naar de Uber van de bouw

Op zoek naar de Uber van de bouw

Naarden - Rendementen van 6 procent, en later zelfs 20 procent. De bouw kan met nieuwe start-ups en disruptieve verdienmodellen innovatie aanwakkeren en weer geld gaan verdienen

Bouw is innovatiemoe

Dat is het uitgangspunt van Holland ConTech. Het deze zomer opgerichte innovatieplatform voor de bouw, wil ruimte maken voor nieuwe verdienmodellen. Veelbelovende start-ups krijgen een podium, en vernieuwers in en buiten de sector gaan hun kennis delen. “De bouw is innovatiemoe en moet weer innovatiefit worden en geld gaan verdienen”, zegt Sabine Schoorl, die samen met Wouter Truffino het innovatieplatform oprichtte.

Rendement van 20%

Holland ConTech wil de bouw uit zijn comfortzone halen en op zijn kant zetten. “Stop met prijsvechten en kaasschaven om de kosten omlaag te brengen. Dan kom je nooit verder dan een rendement van 2 procent”, meent Schoorl, ooit adjunct-directeur bij Heddes. ”Keer het om. Je uitgangspunt moet eigenlijk zijn: Ik wil een rendement van 20 procent. Wat moet ik dan doen? Niet zeggen: dat kan niet. Nee, je handen moeten gaan jeuken. Bedenk totaal iets nieuws. Net als Uber en Airbnb. De bouw kan wel wat disruptie gebruiken.” Potentieel zit er veel vernieuwingskracht in de sector, maar volgens Schoorl en Truffino houden bestaande bedrijven de kennis bij zich. Holland ConTech gaat alle vernieuwers in de bouw koppelen en laat hen kennismaken met kansrijke start-ups van binnen en buiten de bouw. Dat moet een verkwikkende toverdrank opleveren die de bouw net als Asterix spierkracht geeft.

Vernieuwingskracht

Vijftig bedrijven hebben zich al aangesloten bij Holland ConTech. Van aannemers, architecten, toeleveranciers, afbouwbedrijven tot overheden. “De hele bouwkolom moet er straks onderdeel van uitmaken. Ook de partijen van buiten de sector”, zegt mede-oprichter Wouter Truffino. Medio september stonden de eerste 35 kandidaat-Ubers van de bouw al met pitches in de schijnwerpers. Onder andere softwaremakers, duurzame bouwmaterialenspecialisten en betonprintdeskundigen.

Innovatie

Voor goede, innovatieve producten willen opdrachtgevers betalen, is de overtuiging van Schoorl. “Maak de behoeften van je klant zichtbaar. Durf te vragen waar zijn pijn zit. Als je die vindt, wil hij betalen. Graag zelfs.” "Trek samen op bij die innovatie. Vroeger maakten we iets alleen, deden het in een doos met een strik eromheen en zeiden: dit is het. Dat kan dus echt niet meer.” Als de bouw erin slaagt belangrijke innovaties tot wasdom te laten komen, moeten de rendementen over drie jaar verdubbeld kunnen zijn. “Naar 6 procent”, houdt Schoorl het op. “Er is genoeg geld op de wereld, ook voor de bouwwereld.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *