21 mei

Quantibus: het onafhankelijk zoek- en beoordelingsplatform binnen de bouw

Quantibus: het onafhankelijk zoek- en beoordelingsplatform binnen de bouw

Wat was de moeilijkste fase tot nu toe en wat heb je daarvan geleerd?

De fase waarin de markt moet gaan aanhaken op Quantibus. Als platform hebben we een minimale kritische massa aan beoordelingen en projecten nodig om van toegevoegde waarde te zijn voor opdrachtgevers. Daarom laten we nu zoveel mogelijk partijen op een laagdrempelige manier kennismaken met Quantibus om deze kritische massa te kunnen bereiken.
"Quantibus: samen bouwen we beter!" We interviewde Patricia Leeman van Quantibus over haar startup.

Welk probleem lost jouw product of dienst op?

Quantibus is een onafhankelijk zoek- en beoordelingsplatform die alle geleverde prestaties binnen de bouw en de waardering hiervan transparant maakt. Opdrachtgevers kunnen aan de hand van de beoordelingen van eerdere opdrachtgevers en bouwpartners voor al hun bouwprojecten de beste partijen selecteren.

Bouw(gerelateerde) bedrijven bieden wij daarnaast een sterke feedbacktool om de eigen geleverde prestaties door opdrachtgevers en bouwpartners te laten beoordelen en de resultaten hiervan te monitoren. Met deze feedback kunnen bedrijven direct hun prestaties verbeteren en, indien ISO 9001 gecertificeerd, aantonen aan de gestelde kwaliteitseisen te voldoen.

Deze feedbacktool kan ook worden gebruikt om zelf doorlopend de prestaties van (vaste) bouwpartners en leveranciers te beoordelen en te monitoren. Bedrijven kunnen hiermee in het kader van ketenintegratie continu werken aan een verdere verbetering van de onderlinge samenwerking.

Quantibus verbindt partijen in de ambitie om het elke dag beter te doen en samen met onze deelnemers streven wij naar een continue verbetering van de geleverde prestaties in de gehele bouwsector!

Hoe ben je op het idee gekomen?

Het beoordelen van producten en geleverde diensten op een online platform is niet nieuw. Sterker nog, in de reisbranche en de horeca hebben dergelijke digitale omgevingen zich al lang en breed bewezen. Denk bijvoorbeeld maar aan het succes van de platforms van Tripadvisor, Zoover of Iens. Menigeen raadpleegt eerst een van deze websites alvorens een restaurant of hotel te bespreken. Met Quantibus is er nu ook een online platform waarop de beoordeling van de geleverde prestaties binnen de bouw op transparante wijze kunnen worden geraadpleegd.

Wie is je ideale klant?

Met Quantibus richten wij ons op opdrachtgevers en bouw(gerelateerde) bedrijven binnen de gehele bouwsector. Het platform is er voor iedereen en daardoor bestaat voor ons ‘de ideale klant’ niet.

Wel hebben wij in deze opstartfase specifieke partijen op het oog waarmee we de grootste spin-off kunnen creëren als het gaat om de groei van ons platform. Het gaat hierbij om bouw(gerelateerde) bedrijven die het merendeel van hun werkzaamheden uitbesteden aan onderaannemers en leveranciers. Doordat zij veel met andere partijen samenwerken, biedt dit ons een gunstig startpunt om een kritische massa aan beoordelingen en projecten te genereren.

Hoeveel klanten heb je volgende jaar nodig?

Wij streven naar een minimale kritische massa van 5.000 beoordelingen en 500 projecten. Als 50 bouw(gerelateerde) bedrijven elk 10 projecten zouden uploaden en de geleverde prestaties tijdens deze projecten door 10 betrokken partijen zou laten beoordelen, zou de eerste mijlpaal behaald zijn. Met deze kritische massa verwachten wij voldoende omvang te hebben om continu traffic op het platform te genereren.

Wat is de volgende belangrijke stap?

De belangrijkste volgende stap is het vinden van die koplopers binnen de bouw die samen met ons de verdere groei van Quantibus willen aanjagen en zorgen voor die kritieke massa aan beoordelingen en projecten.

Wie of wat heb je daarvoor nodig?

Met de lancering van het vernieuwde platform in april zijn we ook gestart met het uitrollen van pilotsamenwerkingen. Met deze pilots werken we enerzijds aan het genereren van meer beoordelingen en projecten, anderzijds kunnen deelnemers hiermee een koploperspositie krijgen op het platform en op een laagdrempelige manier kennismaken met alle functionaliteiten die wij bieden. Bij een pilot wordt onder andere aandacht besteedt aan de optimalisatie van het bedrijfsprofiel, het genereren van beoordelingen, de aanmaak van een projectportfolio en het opmaken van feedbackonderzoeken. Deze pilots staan onder persoonlijke begeleiding, zijn geheel ‘free of charge’ en zorgen natuurlijk zowel voor Quantibus als voor de deelnemer voor extra exposure en publiciteit. IOB, Dura Vermeer, VORM, TransVorm en Waal Bouw zijn al aangehaakt, maar we zoeken uiteraard nog veel meer innovatieve koplopers! Geïnteresseerde bedrijven kunnen zich melden via patricia@quantibus.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *