05 nov

Totaal nieuwe innovatie komt niet uit bouw zelf

Totaal nieuwe innovatie komt niet uit bouw zelf
Deze column is verschenen op 3 november in de Cobouw zie hier.

Totaal nieuwe aanpak komt niet uit de bouw zelf

4 november 2015. Alle signalen die aangeven dat er een mogelijkheid bestaat voor een disruptieve partij om de bouwsector te betreden staan op groen. En dat al tijden. Daarnaast is er de afgelopen jaren, sinds de bouwfraude, miljoenen gespendeerd aan vernieuwing van deze markt. Er is veel gezaaid en nu is het tijd om te oogsten. Kansen genoeg dus voor een disruptor om toe te slaan.

KPN, Google en Tesla

Maar waar komt deze disruptor vandaan? Ik denk uit een andere sector en dan ook nog eens een totaal nieuwe organisatie. Wellicht een bouwer die snapt wat bijvoorbeeld KPN (LoRa), Google (onder andere de zelfrijdende auto) en Tesla (onder andere hyperloop) aan het doen zijn en wat ervoor nodig is om samen met deze organisaties de bouw te gaan disrupten.

Disruptors zijn bedrijven die de gevestigde orde uitdagen en bedreigen, vaak de gunst van het publiek krijgen en beleidsmakers opzadelen met discussies over nieuwe wet- en regelgeving. Ik lees met plezier in het weekend de columns van Annet Aris, die verschijnen in het Financieele Dagblad. Annet Aris doceert digitale strategie op Business School Insead. Ongeveer een jaar geleden schreef ze een stuk met de titel: ‘Drie checks om te weten of u al aan de beurt bent.’

Daarin gaat het om de volgende drie vragen:

• Is er veel verspilling in een industrie?

• Wordt er veel geld verdiend aan intransparantie?

• Dwingt u uw klanten in een kunstmatig keurslijf?

Als voorbeeld de infrasector

Laten we als voorbeeld de infrasector pakken. Ik hoef u niet uit te leggen dat de inframarkt op de eerste vraag zeker ‘ja’ kan antwoorden. Door de hele keten zijn er namelijk faalkosten van tussen de 10 en 40 procent op elk project.

De tweede vraag heeft te maken met het feit dat klanten gebruik maken van een suboptimaal product. Dit komt bijvoorbeeld doordat partijen die hun businessmodel niet hebben vernieuwd nog steeds te gemakkelijk aan opdrachten komen. Deze partijen werken bijvoorbeeld niet lean, passen BIM nauwelijks toe of bieden totaal geen nieuwe producten aan. Ook deze tweede vraag durf ik dus wel met ‘ja’ te beantwoorden.

De laatste vraag zal door velen met ‘nee’ worden beantwoord. Ik denk dat de huidige sector wel degelijk klanten in een kunstmatig keurslijf dwingt. Zeker in de grotere raamcontracten en infraprojecten is weinig tot geen drang naar vernieuwing. Het huidige businessmodel in stand houden is lastig genoeg en toch klampt men zich daar met man en macht aan vast.

Infra disruptie bij laatste 10 TEDxAmsterdam Award

Hoogstwaarschijnlijk komt disruptie dus niet uit de sector zelf, maar uit een totaal andere sector en vanuit een organisatie die met een compleet nieuwe aanpak of product komt. Zoals bijvoorbeeld AirBnB en Uber gedaan hebben. Maar ook Elon Musk is iemand die wel heel erg met disruptie van de inframarkt bezig is. Met zijn elektrische auto, maar helemaal met zijn hyperloop. Dit is een concept voor een toekomstig transportsysteem. Wiki: “Het is bedacht als transportsysteem in een luchtdrukbuis en enigszins vergelijkbaar met buizenpost, waarbij goederen door buizen getransporteerd worden.” Met dit systeem is het mogelijk om 1700 kilometer per uur te gaan! Een ‘ver-van-mij-bed-show’ is het zeker niet. Zo is Walter Dresscher van De Natuurlijke Stad met een vacuüm transportsysteem doorgedrongen tot de laatste tien deelnemers die kans maken op de TEDxAmsterdam Award.

Voorbeelden van Grownups en Startups

Graag benoem ik een aantal voorbeelden vanuit de sector zelf die laten zien dat disruptie wel mogelijk is. Zoals de Smart Highway van Heijmans. Het bedrijf wordt van over de hele wereld gebeld over die uitvinding. Witteveen+Bos is in de ‘kelder’ bezig met het aan elkaar knopen van allerlei nieuwe en bestaande technologieën om infrastructuur op een radicaal andere manier te ontwerpen.

En als laatste wil ik twee voorbeelden noemen van start-ups die de afgelopen periode in het nieuws zijn geweest:
4Silence staat in de top honderd van Toekomstmakers met hun WhissTone. Ze zijn opgenomen in de categorie ‘Safe Public Environment’. Dat zegt toch genoeg.
Supervisor app is een paar weken geleden gelanceerd en haalde meteen diverse media. Heel gaaf.

Wat nu?

Ik ga ervan uit dat er voor deze start-ups een aantal smaakmakers uit de bouw opstaat en het lef heeft om ze toe te passen. Omdat het goede ideeën zijn met maatschappelijk draagvlak of impact. Wil jij weten wat deze twee start-ups precies doen? De disruptor Google legt het je precies uit.
Wouter Truffino

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *