22 jun

VIAD: de booking.com voor de bouw- en ingenieursbranche!

VIAD: de booking.com voor de bouw- en ingenieursbranche!
"VIAD: de perfecte match tussen professionals en opdrachten" We interviewden Stef van der Zee van VIAD over zijn startup.

Welk probleem lost jouw product of dienst op?

De nieuwe start-up VIAD biedt de oplossing voor de veranderende bouw- en ingenieursmarkt. VIAD brengt freelancers en opdrachtgevers bij elkaar en zorgt zo voor de perfecte match tussen mensen en projecten. Zie het als een soort booking.com voor de bouw- en ingenieursbranche. Freelancers schrijven zich in op de site en kunnen zo gevonden worden door opdrachtgevers. Zo creëert VIAD een flexibele schil.

In tegenstelling tot de traditionele detacheringsbureaus werkt VIAD met transparante abonnementen. Dit betekent dat er geen opslagen op uurtarieven gezet worden. Hierdoor blijft er een eerlijk tarief over voor de professionals en de opdrachtgevers. Het contact tussen beide partijen vindt rechtstreeks plaats zonder tussenkomst van VIAD. De inzet van detacheringsbureaus wordt hierdoor overbodig.

Als gevolg van de veranderende arbeidsmarkt hebben ingenieursbureaus het steeds moeilijker om al hun vaste medewerkers en specialisten aan het werk te houden. Het werk biedt zich aan in pieken en dalen. Tegelijkertijd komen er steeds meer freelancers in de ingenieursbranche, zoals freelance specialisten, adviseurs en projectmanagers. Er staan inmiddels al 16.000 freelancers geregistreerd in de ingenieursbranche.

Hoe ben je op het idee gekomen?

Een aantal jaar geleden was ik zelf werkzaam als leidinggevende bij een groot ingenieursbureaus. Als we een grote tender hadden binnengehaald was het soms moeilijk om tijdig over de juiste professionals te kunnen beschikken die ook nog eens een marktconform tarief hadden. Tijdelijk personeel huurde ik in via detacheringsbureaus. Echter, met deze bureaus had ik een regelmatig slechte ervaringen. Het netwerk van de detacheringsbureaus wat meestal beperkt, er werd slecht geluisterd naar mijn echte vraag en de marges vaak (te) hoog. In tijden van minder werk kon ik mijn mensen amper aan het werk houden terwijl ik wist dat een collega bureau zat te springen om geschikte tijdelijk personeel; waarom konden we niet eenvoudig medewerkers uitwisselen? Dat was het moment dat ik dacht dat het anders moest en is het idee van VIAD geboren.

Wie is je ideale klant?

Onze ideale klant is een klant die niet alleen geloofd in de filosofie van VIAD maar er ook één die het idee uitdraagt en daarnaast veel gebruik maakt van ons platform. Het succes van VIAD, en daarmee ook voor onze leden, staat of valt met de traffic op het VIAD-platform. Alleen dan kunnen we een serieus alternatief zijn voor de (te) dure detacheringsbureaus.

Hoeveel klanten heb je volgende jaar nodig?

Wij hopen dat volgend jaar onze database met professionals en opdrachten zodanig gevuld is dat het bestaansrecht van VIAD zich bewezen heeft. Het gaat hierbij niet zozeer om de aantallen klanten maar vooral om het feit dat wij onze klanten weten te behouden, dat ze tevreden zijn en het VIAD-platform regelmatig gebruiken. Als onze klanten, zowel de professionals als de bedrijven, positief zijn dan komt het volume vanzelf.

Wat was de moeilijkste fase tot nu toe en wat heb je daarvan geleerd?

Het oprichten en een runnen van een start-up heeft wat ons betreft verschillende moeilijke en leerzame fases. Wij begeven ons in een vrij traditionele markt waar het verdienmodel nog vooral “uurtje factuurtje” is. De markt ziet dat ze meer moet samenwerken, meer gebruik moet maken van flexibel personeel en haar verdienmodel moet aanpassen. Wij zien veel mogelijkheden en vernieuwingen in deze mooie branche. Onze valkuil is dat we te ver op te troepen vooruit lopen. Wij zien een toekomst in het onderling uitwisselen van mensen (delen is het nieuwe hebben), de vorming van bureau overschrijdende projectteams, het reviewen van professionals en het werken met een flexibele schil zonder tussenkomst van detacheringsbureaus maar door middel van ons online platform VIAD. De reguliere bedrijven zien de noodzaak van deze veranderingen maar vinden het moeilijk en spannend om deze stappen te zetten. Wij moeten dus kleine stapjes nemen.

Wat is de volgende belangrijke stap?

Onze belangrijkste volgende stap is het aantrekken van investeerders en het doorvertalen van VIAD naar een andere branche.

Wie of wat heb je daarvoor nodig?

Ons VIAD-model richt zich nu nog primair op de ingenieursbranche maar is eenvoudig schaalbaar naar verschillende andere branches; denk bijvoorbeeld aan bouw, zorg, finance, automotive of onderwijs. Wij zoeken nog een enthousiaste ondernemer met een enorm netwerk binnen één van die branches die samen met ons de volgende stap wilt gaan zetten. Interesse? neem dan contact met ons op.

Daarnaast kunnen wij leden van HollandContech die werkzaam zijn binnen de ingenieursbranche een gratis abonnement van 3 maanden aanbieden. Interesse; stuur dan een mailtje aan info@viad.nl.
VIAD Holland ConTech

Also published on Medium.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *