15 feb

Dit is de pijn van de ‘grownups’

Dit is de pijn van de ‘grownups’
"Er ligt een soort kleilaag in de organisaties en in de branche die ontwikkelingen en innovaties tegenhouden", zei Age Vermeer onlangs. En hij is niet de enige die dit soort uitspraken doet over innovaties in de bouw-, vastgoed- of infrasector.

Hoe kunnen we deze vertragende laag redenen geven om open te staan voor vernieuwing?

Gebrek aan persoonlijk ondernemerschap

Als je met veel plezier bij een organisatie werkt, is verandering voor veel mensen ingewikkeld. Want je weet wat je hebt, maar je weet nog niet wat je krijgt. Zelfs als je weet dat wat er komt aanzienlijk beter is dan waar je nu bent, geeft het reden tot bedenkingen en zorg. Dat is kennelijk iets wat mensen doen. Als je geen ondernemer bent heb je weinig reden om jezelf constant te moeten uitvinden of nog sterker, om jezelf te disrupten.

In heel veel branches heeft al disruptie plaatsgevonden. Ontwikkelingen volgen elkaar razendsnel op. Eigenlijk is verandering de enige constante. Dat was altijd al zo, maar die waarheid lijkt nu in alle hevigheid losgebarsten. Bedrijven moeten zichzelf ontwrichten om van betekenis te blijven, anders doet de concurrent het met je. Sterker nog, jouw klant is ook in staat jou te ontwrichten. En dan ben je te laat.

Van buiten naar binnen

Jan Rotmans sprak tijdens de ConTech Crazy Ones over 'de blik van buiten naar binnen'. En daar bedoelt hij mee dat elke organisatie moet kijken en luisteren naar z'n favoriete klanten. En natuurlijk ook naar al het nieuwe, het innovatieve wat op je af komt. Met deze blik, bril of visie kun je je organisatie strategisch wendbaar maken. Je weet wat je te doen staat als er buiten iets aan het veranderen is.

Wat de meeste bedrijven, managers of medewerkers doen is juist het omgekeerde. Die kijken naar wat ze kunnen. Of naar wat ze in de aanbieding hebben. En dat blijven ze hardnekkig aanbieden aan hun klanten, die overigens ook niet per sé hun favoriete zijn.

De bedrijven die overleven in deze periode van kanteling zijn niet de grootste, de rijkste of de slimste. Het is de meest wendbare die overleeft!

Samenleving verandert sneller

De samenleving en de economie veranderen sneller dan de bedrijven in onze sector. "3 van de 5 bedrijven sneuvelen in de kantelfase naar transitie", volgens Rotmans. Wat hij ook zegt is dat de fase waarin we nu verkeren vooral chaotisch is. "De bedrijven in onze sector leveren producten die over 15 jaar niet meer bruikbaar zijn".

Dat is een wake up call, toch? Daarvan ligt toch iedereen wakker? Welke betekenis ga je leveren? Elk verdienmodel in elke sector van elk bedrijf staat onder druk. Als jij geen geld meer kunt verdienen zoals je nu doet, wat doe je dan straks? Een beetje veranderen of een beetje verbeteren zal niet voldoende zijn.

Geven is het nieuwe krijgen

Waar ligt jouw klant wakker van? Waarmee kun je zijn of haar leven aanzienlijk verbeteren? Welke pijn kun jij oplossen? Mooie vragen waarbij je diep moet graven. Steeds weer naar het waarom spitten. Pas dan kun je erachter komen hoe je straks nog rendement haalt uit je organisatie.

Bedenk je eens dat de meeste tussenhandel en adviseurs verdwijnen. Simpelweg omdat de wereld transparant geworden is en kennis vrij verkrijgbaar. Wat kun je dan doen met de kennis, mensen of producten die je op dit moment hebt? Ga na of je daarmee een nieuw businessmodel kunt opzetten waarmee je je klant opnieuw verleidt.

Innovatie is geen afdeling, maar een cultuur

Wat bij grotere organisaties killing is is 'de afdeling Innovatie'. Alsof dat de enige plek is waar innovatie plaats mag vinden. En het is ook killing omdat de mensen van de afdeling innovatie geen marketingachtergrond hebben. Sowieso zijn 'mensen-met-een-marketing-achtergrond' veel te schaars in onze sector. Bij bedrijven waar succesvol wordt geïnnoveerd is innovatie dan ook onderdeel van de cultuur. En het zal je niet verbazen dat Marketing daar ook op de strategische agenda staat.

Omarm innovaties van buiten

Welke innovaties of welke startups kun je betrekken zodat je sneller kantelt? Ben je als 'grownup' uberhaupt wel geïnteresseerd in deze snel opkomende en wendbare startups? Welke verbinding wil je met ze aangaan? Hoe kom je erachter welke startups voor jou relevant zijn?

Bij Holland ConTech kennen we meer dan 175 startups. Onze leden kennen we zelfs heel persoonlijk, we weten wat ze voor de grownups kunnen betekenen. Wij zijn matchmaking begonnen omdat we rendabele innovaties willen faciliteren. Het is onze missie om ervoor te zorgen dat de ambitieuze bedrijven in de sector weer geld verdienen met hun toegevoegde waarde.

Het moet 10x sneller

Ten opzichte van andere sectoren lopen wij achter op de maatschappelijke behoeften. Daarom moeten we 10 keer sneller vernieuwen dan we nu doen. Bovendien moeten we duurzaam en circulair ondernemen. Niet alleen omdat het moet, maar vooral omdat het nieuwe verdienmodellen oplevert. En het moet radicaal anders.

Om dat te kunnen doen hebben we vernieuwende leiders nodig die het anders durven te doen. Deze vernieuwers zijn het type mensen dat hun ogen en oren wagenwijd open hebben, ze zijn nieuwsgierig en ambitieus. Ze willen leren van andere sectoren, andere bloedgroepen en innovatieve startups.

Wij zoeken smaakmakers, vernieuwende leiders

Mocht je deze smaakmakers tegenkomen, wil je ze dan naar ons toe sturen? Want dat zijn precies de vernieuwers die wij zoeken in ons netwerk. Of, als jij er zo eentje bent, bel ons dan zodat we je kunnen verbinden en faciliteren voor jouw succes en wendbaarheid!
Sabine Schoorl
Founder Holland ConTech
Founder Sinq, teamcommunicatie

M 0651 781 666
Sabine Schoorl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *